PRELUDI | INTERLUDI | POSTLUDI | HOMENATGE 1924 | BREU CRONOLOGIA | ||||
1876 – 1899 | 1900 – 1909 | Post mortem | ||||||
1910 – 1911 | ||||||||
1912 – 1924 | ||||||||
1912 – 1919 | ||||||||
1920 – 1924 |
ACTE D’HOMENATGE AL TEATRE TÍVOLI—ARTISTES QUE HI VAN PARTICIPAR
A la
seva mort, sobtada, «...els artistes teatrals que el consideraven
força i l'estimaven,...» li van dedicar una funció d’homenatge i de
suport a la família.
Aquella funció, realment, va ser EXTRAORDINÀRIA, pel programa, que
va acabar a un quart de quatre de la matinada, pels artistes
participants i els molts que no van poder fer-ho, pel públic
assistent i pel molt que no va poder accedir al teatre Tívoli,
per la generositat, la prevista (empresa, artistes, públic) i la de
tots els treballadors d’aquella funció —personal del teatre i
empreses de serveis— que van reivindicar, amb notes als diaris, la
seva solidaritat tot queixosos que no haguessin comptat amb ells
!!!. Simplement extraordinari i emocionant.
MESTRES DIRECTORS: Comellas/Cumellas i Ribó, Josep Espeita i Fontán, Josep Lamote de Grignon i Bocquet, Joan Millán Picazo, Rafael CANTANTS: Álvarez, Enric Avellí, Trini Bastida, Frederic Blanca, Rodolf Bordas, Joan Caballé, Frederic Callao, Conxita Calvo, Lluís Casas, Mercè Casas, Ramon Cid, Modest Cosín, Albert Esquefa, Frederic Farràs, Josep Fernández, Anselm Fernández, Manuel Fuentes, Antònia Fuentes, Ricard Fusté, Ricard Garcia Romero, Josep Garcia, Agnès Gorgé, Pau Hernández, Maria Jaureguizar, Maria Losada, Carme Mena, Jeroni Mena, Mercè Miralles, Roser Parera, Josep Parés, Felip Planas, Jaume Pons, Maria Ramos, Carme Rosal, Marcel Sàbat, Canut Sàbat, Conchita Sagi-Barba, Emili Sirvent, Adolf Taxés, Josep Tornamira, Matilde Vallejo, Ferran Viñas, Emília Viñas, Pep Zaldivar, Maria 150 coristes del Sindicat Coral de Catalunya 2 parelles de ball de la professora Pauleta Pàmies i Serra 90 professors del Sindicat Musical de Catalunya |
Relació obtinguda dels programes i diferents articles de premsa |
RECULL DE PREMSA
TÍVOLI — La
función que se celebró en el Tívoli el jueves (21/08/1924) por
la noche a beneficio de la Família del malogrado maestro Amadeo
Cristiá alcanzó las proporciones de una solemnidad teatral
extraordinaria.
La interpretación dada a la "Verbena de la Paloma", alcanzó gran
relieve y fue interesantísimo acto de concierto en el que
hicieron gala de facultades y estilo de canto entre otros Sagi
Barba, Sirvent, Planas Fuster, Conchita Callao, Emilia Viñas, la
Casas, etc.
La pantomima de "Las Golondrinas" ejecutada por una nutridísima
orquesta y concienzudamente dirigida por el maestro Millán, nos
permitió gozar de las extraordinarias bellezas de esta página
mundial del malogrado Usandizaga.
Por último, la interpretación de "Gigantes y Cabezudos" fue
acabadísima rivalizando en su cometido todos los artistas.
Si el éxito teatral fue extraordinario no lo debió ser menos el
éxito económico. No había en el teatro ni una localidad vacía y
además una gran avalancha de público oyó de pie la
representación.
Antes de la "Verbena de la Paloma" se había dado como entremés
el "Patinillo" que alcanzó una excelente interpretación.
Felicitamos, pues, a los organizadores de la fiesta por el éxito
obtenido.
M.M.R.
Diario de Barcelona, 24-08-1924 pgs. 15 i 16
LA FUNCIÓN BENÉFICA DE ANOCHE
En el Tívoli
Trabajaron todos desinteresadamente. Y al generoso
desprendimiento de los intérpretes, desde los más importantes
hasta el último corista, para que el éxito, económico fuese
absoluto, correspondió el público llenando como ya no era
posible más el teatro. El producto de la función, cuyo cartel
revestía los caracteres de verdadero acontecimiento artístico,
se dedicaba, como hemos venido anunciando, a beneficio de la
familia del maestro Amadeo Cristiá.
La situación aflictiva en que ha quedado la familia de este
músico, trabajador incansable, que. gozaba de popularidad y que
fué amigo de cuantos le trataron, la impresión dolorosa que
causó su repentina muerte, lo extraordinario del programa en el
que tomaron parte gran número de valiosos artistas, la calidad
de las obras que se interpretaron, lo mismo en la parte escénica
que en la de concierto, fueron circunstancias todas ellas
desusadas y que dieron a la función un carácter extraordinario,
entre solemne y sentimental.
“La Verbena de la Paloma” con que comenzó la función nos pareció
que la estábamos viendo tal -fué la buenísima interpretación que
obtuvo— a raíz de su estreno en el teatro Eldorado, en aquellos
magníficos tiempos de la zarzuela. Anselmo Fernández, hacía el "Julián"
¡Ay Anselmo! Tan magistralmente como entonces representastes
anoche el papelito que te correspondió, pero cuántos años no han
pasado. Cambiemos el disco que el fonógrafo desafina...
Ya hemos dicho que buenísima fué la interpretación que obtuvo la
inmortal joya de Ricardo de la Vega y de Tomás Bretón y cómo no
había de se, así. habiéndose confiado a las señoras María
Jaúreguizar, Antoñita Fuentes, Inés García, Matilde Tornamira,
Trini Avelli, María Zaldivar, Rosario Miralles, Mercedes Mena y
Maria Pons y los señores Anselmo Férnáñdez, José Parera, Manolo
Fernández, Ricardo Fuentes, Pablo Gorgé, Fernando Vallejo, Luis
Calvo; Alberto Cosin, Federico Esquefa, Modésto Cid, Juan Bordas
y Jerónimo Mena.
Añádase para poder tener cabal conocimiento del éxito que
dirigió la orquesta formada por 90 profesores del Sindicato
Musical, el popular maestro Rafael Millán.
La parte de concierto que se dió a continuación no pudo ser más
interesante. Tomaron parte las señoritas Conchita Callao, Emilia
Viñas, Mercedes Casas y otras dos fuera de programa, cuyos
nombres, se escapan a la memoria en estos momentos, y los
señores Sagi-Barba, Planas, Sirvent y Fuster.
Luego la orquesta bajo la dirección también del maestro, Millán
ejecutó un fragmento de la zarzuela “Las Golondrinas”.
Por último, púsose en escena con todo esplendor “Gigantes y
Cabezudos. Los intérpretes fueron las señoras Carmen Ramos,
Maria Hérnández, María Pons; María Zaldivár y Trini Avelli y los
señores Pepe Viñas, José García Rómero, Manolo Fernández, Ramón
Casas y Jérónimo Ména.
E1 coro de los repatriados lo cantaron los señores Romero,
Farrás, Parés, Bastida, Rosal y Taxes encargándose de hacer la
segunda voz Pablo Gorgé y Los de Calatorao, ¡no eran nadie qué
digamos! Inés García, Matilde Tornamira y Carmen Losada y los
señores Ferrando Vallejo, Luis Calvo, Ricardo Fuentes, Rodolfo
Blanca y Federico Esquefa.
Tomaron parte además dos parejas de baile de las de la popular
Pauleta y 150 coristas de los que no desafinan. La orquesta la
dirigió el maestro Federico Espeita.
En el capítulo de repeticiones hemos de anotar en primer término
el célebre “mantón de la China” la pantomima de Las Golondrinas
y el Coro de los Repatriados de Gigantes y Cabezudos y
seguramente de no ser el programa tan extenso los “bises”
hubieran sido muchos más, pues no faltaron aplausos para ello.
Se nos olvidaba consignar que el Preludio de “La Verbena”
también mereció los honores de la repetición.
¿Para que comentarios si estos al fin no serían más que un serie
de frases encomiásticas? Lo sintetizaremos todo en una misma
palabra: Estupendo y estupendos también los aplausos que
conquistaron todos.
El Noticiero Universal, 22-08-1924 pgs. 3 i 4
Tal com era
d'esperar, la funció celebrada al teatre Tívoli a benefici de la
família del malaurat mestre Amadeu Cristià obtingué un resultat
brillantíssim que honora els seus organitzadors i el públic en
general.
El teatre s'emplenà de gom a gom, restant fora gran nombre de
persones que no pogueren adquirir localitats per haver-se
esgotat molt abans de començar l'espectacle.
El programa era ben atractívol, hi figuraven les sarsueles "La
verbena de la paloma" i "Gigantes i Cabezudos" dues obres d'allò
millor en llur gènere, un acte de concert en el qual prenien
part valuosos elements de la darrera temporada d'òpera, i una
audició d'un fragment de "Las golondrinas".
Fóra tasca excessivament minuciosa fer esment aquí del gran
nombre d’excel·lents artistes que contribuïren a donar
brillantor a aquesta benèfica vetllada. Ens limitarem a dir que
tots compliren molt bé i amb el més lloable entusiasme,
predominant-hi un ambient de franca cordialitat.
Les sarsueles varen obtenir una interpretació com no es veu
gaire sovint, sobre tot pel que fa a l'animació escènica,
ordinàriament tan esllanguida en aquest gènere, I és que a tots
els artistes els inspirava un sentiment de desinterès i de bona
voluntat. Es repetiren molts números, i els aplaudiments
abundaren durant tota la vetllada.
L'espectacle finí a un quart de quatre de la matinada,
sortint-ne el públic força satisfet.
La Publicitat, 23-08-1924 pàg. 4
![]() |
Amadeu Cristià Rotches (1876 - 1924) - Partitura vital © Carles Cristià - 2023
Grup de Recerca Cristià - 2024 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |